måndag 9 mars 2009

Emetofobi!

Alla lider vi väll av nån fobi, men min fobi är just nu otroligt jobbig att leva med..Den kallas Emetofobi och är typ "kräkfobi"!
Det är svårt att få folk att förstå hur illa det är att lida av denna fobi då de flesta tänker "att ingen gillar väll att spy"! Men det är värre än så för mig!
Min familj vet hur illa det är och ibland törs de knappt tala om för mig över telefonen att nån är magsjuk där i Norberg!
Å det är just det som suger nu när det är magsjuka överallt!!!

Jag tänker på det HELA tiden.. Jag törs knappt ta i varorna när jag handlar på Ica för nån magsjuk kan ha tagit i den innan mig..Å det gäller även handtag,kundvagnar,kranar på offentliga toaletter mm mm..Ser jag nått på marken som liknar en spya måste jag hålla andan och gå omvägar! När magsjuketiderna börjar på hösten förvandlas mitt liv till ett helvete i det tysta!!

Det räcker med att nån säger att de känner sig konstig i magen för att jag ska få total panik och bli allldeles kallsvettig och vilja gå så längt bort det går från den personen!
Jag håller hela tiden koll på om det står nått i tidningarna om var magsjukan härjar just nu!!

Den som har denna fobi påverkas av ett område i hjärnan som är kopplat direkt till överlevnadsinstikten. Kroppen signalerar livsfara!

Ser jag nån som spyr av tex fylla så bryr jag mig inte, men bara om jag vet att det är pga fylla! Det smittar ju inte!
Sen när sommaren kommer och alla larm om magsjuka tystnar så mår jag mycket bättre, för då behöver jag bara oroa mig för dålig mat mm!
Oao! / spyfia!

4 kommentarer:

  1. Läste ditt inlägg och jag mår precis likadant som dig just nu, jag kan inte röra någonting, tar jag i pengar måste ja tvätta händerna för en magsjuk kan ha tagit i dem, jag vill inte gå förbi dagis då de kan gå magsjuka där osv.. Hoppas att våren kommer snart så vi kan må bättre, jag skriver dock inte mitt namn här, vill inte att alla ska veta att jag lider av detta! :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Precis så som dig känner jag med. Jag är livrädd för magsjuka och blir skräckslagen när jag hör att det går i närheten. Mina barn går i skola och dagis och där går det ju emellanåt. Snacka om att va rädd då, har tom haft barnen hemma då. Min man får ta hand om barnen när de är magsjuka.
    Spyr nån av fylla så gör det inte mig något, men av magsjuka flyr jag.
    Är precis som du på affärer osv osv.
    Har du varit i någon terapi för detta? Har inte jag. Kul och ha hittat någon likasinnad.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. hej anonym! Nä jag har inte gått i terapi för det.. Det verkar va svårt att bli fri från det med terapi! Det känns i alla fall så.. Är man tex rädd för spindlar så får man ju lixom utsätta sig för just spindlar etc. Men man vill ju inte utsätta sig för magsjuka ju!! så jag vet inte hur man skulle göra.. Har haft andra tvångstankar å fobier som jag fått bort genom att just utsätta mig för dem! Men emetofobin vette f_n hur jag ska bli av med!
    Å jag fasar för när min son börjar på dagis! usch!

    SvaraRadera
  4. Anonym. Ja, det är jobbigt när barnen går på dagis/skola för där utsätts man för magsjukebaciller. Det finns en sida för emetofobi. Och där står det att en del gått/går i terapi. Jag törs inte heller göra det. Inte vill jag utsätta mig för magsjuka. Jag längtar också till våren, men mitt ena barn fick magsjuka i maj en gång, så inte ens då känner jag mig säker.

    SvaraRadera